Pages

16 Feb 2012

How To : Tengok Rating Video Sebelum Tonton

Salam and peace. Post ni aku nak share sikit macam mana nak tahu video rating kat Youtube sebelum korang tengok video tu best ke tak. Yelah, kadang-kadang kita kalau dah malas dengan Mr. Google, kita carik Mr. Youtube pulak. Siapa kata tak ada orang cari maklumat kat Youtube? Aku selalu cari maklumat kat Youtube lagi banyak berbanding Google. Seriously.

Stop merapu boleh tak? Bagi tahulah macam mana nak tengok video rating sebelum tengok video tu. Yelah yelah, aku tunjuk macam mana.

Secara umumnya, korang tengok kat Youtube macam yang kat bawah ni kan?


So kita tak tahu rating video tu best ke tak berdasarkan orang lain yang dah tengok video tu. Kalau kita nak tahu pon kena klik video tu. Lepas tu kena tengok bawah video tu baru tahu banyak mana orang Like dengan Dislike. Kan?

So sekarang kita nak tukar dari view macam tu, ke macam yang kat bawah ni (ayat macam tak boleh pakai ja)

Nampak tak? Nampak tak? Sekarang kita boleh tengok video rating tu :) Boleh lah kalau nak pilih video yang best-best setiap kali kita tengok. Kalau warna hijau yang panjang, ramai la yang Like video tu. Kalau merah, lain lah jawapan dia.

So how to do this? Senang je. Benda ni macam application untuk web browser korang. Korang mesti pakai web browser yang canggih-canggih kan? Tak pakai dah Internet Explorer tu. Kan? So korang kena pilih web browser yang korang punya :

Chrome : http://billsnitzer.com/ytshowrating/ytshowrating.crx
Firefox : http://billsnitzer.com/ytshowrating/ytshowrating.xpi
Safari : http://billsnitzer.com/ytshowrating/YTshowRating.safariextz
Internet Explorer : Tiada. Maaf.

Untuk yang guna Safari web browser aku sarankan korang turn on automatic update dia kat : Preferences > Extensions > Updates. Chrome dengan Firefox dah buat auto update dengan sendiri. Kira korang tak boleh nak on off auto update tu. Pengguna Safari je yang boleh on off. Aku sarankan sebab nak biarkan extension tu sentiasa on bila Youtube buat update. Takut benda tu jadi crash. OK?

p/s : aku mula-mula niat nak buat something yang boleh bagi manfaat kat orang lain guna blog ni selain daripada post benda mengarut yang aku tulis. so ni post 'How To' aku yang pertama, jadi jangan kritik sangat lah eh. kalau korang nak komen bagi pendapat atau cadangan untuk aku improve, sangatlah dialukan. and finally, aku harap korang paham dengan apa yang aku tulis ni.

No comments:

Post a Comment